Źródło: www.glos.pl, 2 kwietnia 2014 nr 14, Głos Nauczycielski.

Pilotaż programu Szkoła w Chmurze ruszył w podwarszawskich Ząbkach

 

Szkoła pokolenia 3.0

Tablety obok podręczników, udział online w zajęciach, wspólne sprawdzanie prac domowych czy zapisywanie na tablicy odpowiedzi bez konieczności wychodzenia z ławki... Tak wygląda nauka w szkole w Ząbkach a przynajmniej w klasie V c Szkoły Podstawowej nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach, w której realizowany jest pilotaż programu Szkoła w Chmurze. Być może z czasem takie prowadzenie zająć stanie się powszechne także w innych placówkach.

- Zaczynamy budować nowy model szkoły - mówiła Cecylia Szymańska-Ban, dyrektor ds. edukacji firmy Microsoft, podczas uroczystej inauguracji pilotażu. - Naszą ambicją jest uruchamianie takich placówek w całej Polsce - dodała.

Oficjalnie projekt Szkoła w Chmurze ruszył 26 marca br. W zorganizowanej z tej okazji uroczystości wzięli udział m.in. parlamentarzyści, samorządowcy i dyrektorzy szkół z okolicznych gmin, a także dziennikarze.

Szkoła w Ząbkach liczy sobie dopiero cztery lata i zasługuje na miano placówki XXI wieku. Dlaczego to właśnie w tej niewielkiej miejscowości, a nie w sąsiedniej stolicy, powstała modelowa Szkoła w Chmurze? Ponieważ placówka ma nie tylko odpowiednie narzędzia, infrastrukturą, specjalistyczne aplikacje wspierające pracę nauczycieli i pracowników administracji, ale także świetnie przygotowaną kadrę. Choć łatwo nie było.- Jesteśmy szkołą, która powstała w 2010 r. i nie objęły nas już rządowe programy wyposażania szkół w komputery. Musieliśmy się o nie starać sami - zwracał uwagą Tomasz Łukawski, dyrektor „trójki". I podkreślał, że kluczową rolą we wprowadzaniu do szkoły nowych technologii odegrali nauczyciele. Wdrażanie nowych rozwiązań odbywało się jednak etapami. Najpierw powstało w tej szkole laboratorium ECDL (European Computer Driving Licence) umożliwiające zdobycie europejskiego certyfikatu umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem. Później nowe technologie usprawniły udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Kolejnym krokiem było wprowadzenie dziennika elektronicznego. Szkoła w Chmurze to następny etap, w ramach którego do szkoły trafiły tablety przekazane przez Microsoft, a nauczyciele zostali przeszkoleni z obsługi m.in. bezpłatnego dla edukacji pakietu Office 365.

Tablety dostali uczniowie Va i pracujący z tą klasą nauczyciele. W sumie SP nr 3 jest wyposażona w trzy mobilne pracownie komputerowe (16 laptopów na każdą pracownią), dwie sale z komputerami stacjonarnymi, ma też skomputeryzowaną bibliotekę z czytnikami do wypożyczania książek i świetlicą z komputerami. W każdej klasie nauczyciel ma do dyspozycji tablicą interaktywną z notebookiem oraz dostąp do szybkiego internetu. W szkole korzysta się z wielu aplikacji, pomocy informatycznych, treści oraz programów innowacji pedagogicznych.

Dlaczego podstawówka zdecydowała się przystąpić do pilotażu? Dyrektor, notabene nauczyciel informatyki, tłumaczy, że do szkół weszło już pokolenie 3.0, trzeba, więc zapewnić mu edukację odpowiadającą oczekiwaniom uczniów na stałe podłączonych do sieci.

- Wcześniej młodzież ściągała filmy czy muzykę na dyski swoich urządzeń, czasami łamiąc prawo. Teraz nie ma już takiej potrzeby. Młodzi oglądają filmy i słuchają muzyki bezpośrednio w sieci. My chcemy im zapewnić taką edukację, do której mają dostąp nie tylko w szkole, ale w każdym miejscu, w którym jest internet.

Jak to działa? Mogli się o tym przekonać goście, którzy po oficjalnej inauguracji pilotażu wzięli udział w pokazowej lekcji języka angielskiego.

- Chciałabym, żeby nasze dzieci miały takie same szanse, jak dzieci w dużych miastach - mówi Katarzyna Kożuchowska, mama jednej z uczennic ząbkowskiej „trójki". Szkoła w Chmurze to krok do spełnienia tych marzeń...

 

ANNA WOJCIECHOWSKA